رجوع
كورسات التداول
شرح الماركت استراكشر (Market Structure): كيف تحدد الاتجاه الحقيقي للسوق مثل المحترفين؟
تعلم شرح الماركت استراكشر (Market Structure) خطوة بخطوة، وافهم الاتجاه العام للسوق، والفرق بين BoS وChoCH، وكيف تحدد أفضل مناطق الدخول وتتفادى الشراء ضد الترند.
2026-06-28

في ناس كتير أول ما السوق ينزل يقولك
- دي فرصة أجمع
- هعمل DCA
- أنا استثماري طويل المدى
- أنا أهدافي كبيرة
الكلام ده في حد ذاته مش غلط...
لكن الغلط إنك تشتري من غير ما تعرف إنت بتشتري مع السوق ولا ضده
وده الفرق بين واحد بيجمع باحتراف...
وواحد بيزود خسارته وهو فاكر إنه بيستثمر
التجميع ليه أسلوب...وال DCA ليه استراتيجية
ومفيش حاجة اسمها كل ما السعر ينزل أشتري وخلاص
- دي فرصة أجمع
- هعمل DCA
- أنا استثماري طويل المدى
- أنا أهدافي كبيرة
الكلام ده في حد ذاته مش غلط...
لكن الغلط إنك تشتري من غير ما تعرف إنت بتشتري مع السوق ولا ضده
وده الفرق بين واحد بيجمع باحتراف...
وواحد بيزود خسارته وهو فاكر إنه بيستثمر
التجميع ليه أسلوب...وال DCA ليه استراتيجية
ومفيش حاجة اسمها كل ما السعر ينزل أشتري وخلاص
أول حاجة لازم تبص عليها... الاتجاه

أول درس أي حد بيتعلمه في التداول تقريبًا هو:
نظرية داو
الاتجاهات
Trend is My Friend
طيب بعد ما عرفت إن الاتجاه هو أهم حاجة...
ليه تشتري في ترند هابط وكأن الاتجاه مش موجود؟
وده أكبر خطأ بشوفه بيتكرر
ناس كتير بتبقى مقتنعة إنها بتجمع، بينما هي في الحقيقة بتشتري ضد السوق.
نظرية داو
الاتجاهات
Trend is My Friend
طيب بعد ما عرفت إن الاتجاه هو أهم حاجة...
ليه تشتري في ترند هابط وكأن الاتجاه مش موجود؟
وده أكبر خطأ بشوفه بيتكرر
ناس كتير بتبقى مقتنعة إنها بتجمع، بينما هي في الحقيقة بتشتري ضد السوق.
طب أستنى الترند يبقى صاعد وأشتري عند القمم؟
وده السؤال اللي بيتكرر دايمًا.
"يعني أستنى السوق يطلع وأدخل متأخر؟"
لأ يا صاحبي...
الفكرة مش إنك تستنى السعر يجري.
الفكرة إنك تفهم السوق بيمشي إزاي.
ولما تفهم الماركت استراكشر هتعرف تفرق بين:
قاع حقيقي
وقاع كل الناس فاكرة إنه قاع
وده فرق كبير جدًا
"يعني أستنى السوق يطلع وأدخل متأخر؟"
لأ يا صاحبي...
الفكرة مش إنك تستنى السعر يجري.
الفكرة إنك تفهم السوق بيمشي إزاي.
ولما تفهم الماركت استراكشر هتعرف تفرق بين:
قاع حقيقي
وقاع كل الناس فاكرة إنه قاع
وده فرق كبير جدًا
إيه هو Market Structure؟
ببساطة...
هو الطريقة اللي السوق بيتحرك بيها
من خلاله تقدر تعرف:
السوق صاعد ولا هابط
الاتجاه الحقيقي فين
هل اللي قدامك مجرد تصحيح؟
ولا بداية انعكاس؟
وهل المنطقة دي تستحق الشراء أصلًا ولا لأ
ولو فهمت الماركت استراكشر كويس...
هتبدأ تاخد قرارات مبنية على منطق مش على إحساس
امشي علي الخطوات ديه بالترتيب وانت هتعرف تشتري منين بشكل صحيح
هو الطريقة اللي السوق بيتحرك بيها
من خلاله تقدر تعرف:
السوق صاعد ولا هابط
الاتجاه الحقيقي فين
هل اللي قدامك مجرد تصحيح؟
ولا بداية انعكاس؟
وهل المنطقة دي تستحق الشراء أصلًا ولا لأ
ولو فهمت الماركت استراكشر كويس...
هتبدأ تاخد قرارات مبنية على منطق مش على إحساس
امشي علي الخطوات ديه بالترتيب وانت هتعرف تشتري منين بشكل صحيح
1- ابدأ دائمًا من الفريم الكبير
دي من أكتر الحاجات اللي بتفرق بين المبتدئ والمحترف.
الفريمات الكبيرة هي اللي بتحكي القصة الحقيقية.
الأسبوعي واليومي هما المرجع الأساسي لأي تحليل.
هما اللي يحددوا:
هل السوق في اتجاه صاعد؟
ولا اتجاه هابط؟
ولا داخل مرحلة تجميع؟
ولا بدأ تصريف؟
بعدها فقط تنزل للفريمات الأصغر تدور على فرصة.
لكن لو بدأت من فريم صغير وسايب الفريم الكبير...
غالبًا هتشوف إشارات كتير شكلها حلو...
لكن كلها ضد الاتجاه الحقيقي.
الفريمات الكبيرة هي اللي بتحكي القصة الحقيقية.
الأسبوعي واليومي هما المرجع الأساسي لأي تحليل.
هما اللي يحددوا:
هل السوق في اتجاه صاعد؟
ولا اتجاه هابط؟
ولا داخل مرحلة تجميع؟
ولا بدأ تصريف؟
بعدها فقط تنزل للفريمات الأصغر تدور على فرصة.
لكن لو بدأت من فريم صغير وسايب الفريم الكبير...
غالبًا هتشوف إشارات كتير شكلها حلو...
لكن كلها ضد الاتجاه الحقيقي.
2- مش كل قمة مقاومة... ومش كل قاع دعم
ودي من أشهر الأخطاء
أي قمة أو قاع على الشارت مش معناها إنها منطقة قوية
القمة أو القاع القوي بيكون وراه أسباب
زي مثلًا:
الاتجاه العام واضح
حصل كسر حقيقي في السوق
تم سحب السيولة قبل الحركة
أما أي Swing ضعيف...
فصانع السوق بيكسره بسهولة جدًا
وعشان كده الاعتماد على رسم قمم وقيعان بشكل عشوائي بيخلي قراراتك كلها عشوائية
أي قمة أو قاع على الشارت مش معناها إنها منطقة قوية
القمة أو القاع القوي بيكون وراه أسباب
زي مثلًا:
الاتجاه العام واضح
حصل كسر حقيقي في السوق
تم سحب السيولة قبل الحركة
أما أي Swing ضعيف...
فصانع السوق بيكسره بسهولة جدًا
وعشان كده الاعتماد على رسم قمم وقيعان بشكل عشوائي بيخلي قراراتك كلها عشوائية
3- افهم الفرق بين BoS و ChoCH
ناس كتير بتشوف أي كسر وتعتبر السوق انعكس
وده مش صحيح.
BoS (Break of Structure)
هو كسر في الهيكل السعري سواء لاستمرار الاتجاه أو لتأكيده
ChoCH (Change of Character)
هو أول إشارة إن الاتجاه الداخلي بدأ يتغير
المشكلة إن ناس كتير بتخلط بينهم...
فتدخل بدري جدًا أو متأخر جدًا
وفهم الفرق بينهم بيوفر عليك صفقات كتير كانت هتدخلها في المكان الغلط والفرق بينهم شرحناه بشكل مفصل في الكورس التعليمي المجاني الخاص بينا علي قناة اليوتيوب او الموقع
وده مش صحيح.
BoS (Break of Structure)
هو كسر في الهيكل السعري سواء لاستمرار الاتجاه أو لتأكيده
ChoCH (Change of Character)
هو أول إشارة إن الاتجاه الداخلي بدأ يتغير
المشكلة إن ناس كتير بتخلط بينهم...
فتدخل بدري جدًا أو متأخر جدًا
وفهم الفرق بينهم بيوفر عليك صفقات كتير كانت هتدخلها في المكان الغلط والفرق بينهم شرحناه بشكل مفصل في الكورس التعليمي المجاني الخاص بينا علي قناة اليوتيوب او الموقع
4- خد بالك من الـ Fakeouts ( دمج الفريمات لكشف مناطق الخداع )
السوق بيحب يخدع الأغلبية
ممكن تلاقي على فريم الساعة حصل كسر واضح جدًا.
وتفتكر إن الاتجاه اتغير.
بينما اليومي أصلًا لسه محافظ على الاتجاه الأساسي.
وده اللي بنسميه Fakeout.
هدفه غالبًا يكون:
جمع السيولة.
إخراج المتداولين.
وبعدها يكمل السوق في اتجاهه الطبيعي.
علشان كده...أي إشارة على الفريم الصغير لازم تتحط في سياق الفريم الكبير.
ممكن تلاقي على فريم الساعة حصل كسر واضح جدًا.
وتفتكر إن الاتجاه اتغير.
بينما اليومي أصلًا لسه محافظ على الاتجاه الأساسي.
وده اللي بنسميه Fakeout.
هدفه غالبًا يكون:
جمع السيولة.
إخراج المتداولين.
وبعدها يكمل السوق في اتجاهه الطبيعي.
علشان كده...أي إشارة على الفريم الصغير لازم تتحط في سياق الفريم الكبير.
5- اعرف الفرق بين الاتجاه الداخلي والخارجي
ودي نقطة ناس كتير بتغفل عنها.
ممكن تلاقي الأربع ساعات صاعد.
لكن اليومي لسه هابط.
يبقى إنت دلوقتي بتشتغل مع حركة تصحيح...
مش مع الاتجاه الرئيسي.
وده معناه إن فرصتك أقل...
ومخاطرتك أعلى.
كل ما الاتجاه الداخلي والخارجي يكونوا متفقين...
كل ما الصفقة تبقى أقوى.
ممكن تلاقي الأربع ساعات صاعد.
لكن اليومي لسه هابط.
يبقى إنت دلوقتي بتشتغل مع حركة تصحيح...
مش مع الاتجاه الرئيسي.
وده معناه إن فرصتك أقل...
ومخاطرتك أعلى.
كل ما الاتجاه الداخلي والخارجي يكونوا متفقين...
كل ما الصفقة تبقى أقوى.
إمتى يبقى الـ DCA منطقي؟

ال DCA مش مجرد إنك تشتري كل نزول
الطريقة الصح إنك يكون عندك أسباب تخليك تضيف مركز جديد.
زي مثلًا:
الاتجاه العام واضح.
السعر داخل منطقة قوية.
فيه تأكيد من الماركت استراكشر.
نسبة المخاطرة محسوبة.
وعارف هتبطل شراء إمتى لو السيناريو باظ.
أما الشراء لمجرد إن السعر أرخص من امبارح... فده مش DCA.
ده أمل.
الطريقة الصح إنك يكون عندك أسباب تخليك تضيف مركز جديد.
زي مثلًا:
الاتجاه العام واضح.
السعر داخل منطقة قوية.
فيه تأكيد من الماركت استراكشر.
نسبة المخاطرة محسوبة.
وعارف هتبطل شراء إمتى لو السيناريو باظ.
أما الشراء لمجرد إن السعر أرخص من امبارح... فده مش DCA.
ده أمل.
لسه حاسس إن الماركت استراكشر معقد؟
مفيش مشكلة... ده طبيعي جدًا في البداية.
الماركت استراكشر من أهم المفاهيم في التداول، وفي نفس الوقت من أكتر الحاجات اللي بيتم شرحها بشكل معقد.
عشان كده عملت سلسلة مجانية كاملة لشرح Smart Money Concept (SMC) بأسلوب بسيط وعملي، بعيد عن التعقيد أو المصطلحات اللي ملهاش لازمة.
هتتعلم فيها:
إزاي تحدد الاتجاه الحقيقي للسوق.
الفرق بين BoS و ChoCH.
فهم السيولة ومناطق الدخول.
قراءة الماركت استراكشر خطوة بخطوة.
تطبيق عملي على الشارتات الحقيقية.
الماركت استراكشر من أهم المفاهيم في التداول، وفي نفس الوقت من أكتر الحاجات اللي بيتم شرحها بشكل معقد.
عشان كده عملت سلسلة مجانية كاملة لشرح Smart Money Concept (SMC) بأسلوب بسيط وعملي، بعيد عن التعقيد أو المصطلحات اللي ملهاش لازمة.
هتتعلم فيها:
إزاي تحدد الاتجاه الحقيقي للسوق.
الفرق بين BoS و ChoCH.
فهم السيولة ومناطق الدخول.
قراءة الماركت استراكشر خطوة بخطوة.
تطبيق عملي على الشارتات الحقيقية.
ابدأ بالكورس المجاني
ولو لسه جديد في المجال، أنصحك تبدأ بالفيديو ده الأول
📲 وعلشان تتابع التحليلات والشروحات اليومية مجانًا، انضم لجروب التليجرام:
هتتفاجئ قد إيه الصورة هتبقى أوضح... وقد إيه قراراتك في السوق هتبقى أهدى، وأذكى، وأقرب لطريقة تفكير صانع السوق. 🔥
بيبو | محلل أسواق مالية
محلل ومتداول في أسواق المال بخبرة تتجاوز 7 سنوات، يقدم منهجا تعليميا متخصصا عبر كورس متكامل من 3 مستويات لاحتراف مفاهيم SMC، كما طور أسلوبا خاصا يعتمد على مفاهيم عملية جديدة لتحسين نقاط الدخول وبناء تداول أكثر احترافية وربحية. وخلال 3 سنوات، درّب أكثر من 600 طالب من خلال محتوى تعليمي مجاني ومدفوع.